top of page

Sammen kan vi fatte høyden og dybden!


Gjennom årene har jeg (Halvard) hatt privilegiet av å alltid vært en del av en smågruppe, og i en del år ledet jeg en slik. Noe av det flotte med slike grupper er at man kan snakke om viktige temaer hvor alle kan bidra og kaste lys over ulike sider ved det, og det fører til at vi kan se på bibelske tekster og viktige sannheter på nye måter som gir mer innsikt.

Må dere sammen med alle de hellige bli i stand til å fatte bredden og lengden, høyden og dybden, ja, kjenne Kristi kjærlighet, som overgår all kunnskap. Må dere bli fylt av hele Guds fylde! Ef 3:18-19

Å skimte Guds herlighet - på ulike måter

En søndag for litt siden var Therese og jeg på besøk i en menighet hvor jeg underviste. Antallet fremmøtte var noe redusert i forhold til vanlig da det var festivo, fridag, neste dag, og Bogotás innbyggere liker å reise bort fra eksos og trafikk når muligheten byr seg ved en langhelg. Rundt femten personer var likevel dukket opp. Denne søndagen ønsket jeg å dele rundt det om at vi mennesker er ulike, og at det derfor ofte er ulike åndelige vaner og uttrykk som passer for hver av oss. For meg er det for eksempel en stor velsignelse å være ute i naturen å be der, mens andre trives best med å be alene på rommet sitt.

Av de to delene jeg hadde forberedt kom jeg så vidt gjennom den første; jeg hadde på forhånd oppfordret til å delta og dele dersom noen hadde noe på hjertet. Vi snakket om viktige ting rundt det å leve nær Gud i hverdagen. Noen nevnte viktigheten av å etablere gode vaner, mens andre fortalte at de kjenner seg nær Gud når de hjelper mennesker. En eldre mann utbrøt ivrig og varmt at for ham er det så godt å vite at Gud søker oss. Jesus banker på våre hjerter og ønsker å komme inn. Vi må bare åpne oss for det Gud ønsker å gjøre.

Til slutt gav alle et vitnesbyrd om når de kjenner seg nær Gud. Noen nevnte lovsang, andre det å være ute i naturen og skimte Guds herlighet gjennom det skapte, mens andre nevnte å studere Bibelen og kristne bøker. Stemningen var trygg og god, og det ble en livlig samtale hvor alle delte noe som var viktig for dem. Det var en flott opplevelse, og så fint å se hvordan alle deltok! Nesten som å være i en smågruppe.


bottom of page